fredag den 15. februar 2013

Aktivitet 1 Tekst 1: Legepladsen errykket online.


Aktivitet 1 tekst 1

Legepladsen er rykket online

Når der tales om børn og nye medier er de typiske fordomme:” Børn sidder og hænger foran computeren i stedet for at lege sammen.”(http://www.dr.dk/P1/Serier/netboern/Udsendelser/20111011151422.htm). Leg med fx dukker og dukkehuse er blevet erstattet medcomputerens og internettetes mange muligheder for at indrettehuse, klæde dukker på med forskellige accessoirers og tøj. Boldspil osv. er erstattet med Wii. Voksne har en fordom om at børn ikke leger mere fordi de ikke opfatter brugen af computer som leg. Det kan godt være det foregår via en skærm men børn leger på samme måde som de altid har gjort. Rollelege overføres til det digitale rum foran skærmen og børn skaber en relation til figuren som de selv skabet. Grunden til at voksne har disse fordomme er nok fordi de sammenligner børns lege med deres egen barndom. Og på det område er det sket en stor udvikling bare på en generation.

Børn der spiller computer bliver stærkere i at samarbejde med nye mennesker, håndtere digitale redskaber og arbejde selvstændigt. Det er alle 3 vigtige kompetencer. Det er disse kompetencer børn træner ed at spille computer.   
 
Mine fokusområder er:
1: ”Børn sidder og hænger foran computeren i stedet for at lege sammen. Sådan lyder en af de typiske fordomme, når det gælder børn og nye medier. Men leg og kreativitet trives i høj grad på computeren. I stedet for at lege med dukker og dukkehuse, så spiller børnene Sims og konstruerer personer og indretter huse på nettet.”

2: ”De tre vigtigste handler om at kunne samarbejde med nye mennesker, evnen til at håndtere digitale redskaber og evnen til at arbejde selvstændigt. Og det er præcis de kompetencer, børnene opøver, når de leger på computeren… De lærer at skabe, at dele og at redigere.”
Mit første fokusord er fordomme. Dette er min fokusord fordi jeg tror grundet til at voksne har denne fordom er fordi de har en tendens til at sammenligne børnenes leg med det, der foregik i vores egen barndom. Men på det område er det sket en stor udvikling bare på en generation. Hvis jeg tænker på min egen barndom så spillede jeg da godt nok computer en gang i mellem. Men det foregik på min fars computer. Jeg havde ikke min egen computer som min egne børn har. En anden ting der skiller sig ud var at vi kun havde en computer i mit barndomshjem. Og nu har vi 4 computere i vores hjem.
Mit andet fokusord er kompetencer. Dette er mit fokusord fordi jeg mener det er vigtigt at alle børn bruger en computer i sin hverdag. Jeg tror de får nemmere ved at håndtere tekniske ting. Og fordi det materiale man kan få til computeren så som pixeline osv. er en rigtig god måde at lærer på.
 
Hvad mener i?
Hilsen Helena

 
 

3 kommentarer:

  1. Hej Helena,
    Glimrende tekster og VIRKELIG godt kommenteret!
    Jeg tror du rammer hovedet lige på sømmet, når du skriver, at vores kritik af børns megen tid ved computeren skyldes en sammenligning med vores egen barndom. - Og det KAN meget let gå hen og blive en unfair sammenligning, for hvad kan vi reelt huske...? Er det ikke mest stemninger og enkeltepisoder?
    Mht. til dit andet fokusord så vil jeg bede dig kigge lidt på min tekst nr. 2, hvor Lotte Nyboe mener at det børnene lærer, ikke er kompetencer, men færdigheder. Hun mener altså, at de godt nok lærer, at bruge "isenkrammet" rent teknisk, men ikke så meget om, hvordan man fx etisk ansvarligt bruger det. Derfor mener hun, at daginstitutioner og skoler har en stor og påtrængende opgave i, netop at få gjort færdigheder til kompetencer!

    SvarSlet
  2. Hej Helena!
    Et rigtig fint resume af teksten og nogle gode fokus punkter du har valgt ud :-)
    Jeg synes, det er godt du fremhæver det der med at børn stadigvæk lege, selvom deres leg er flyttet fra dukkehuset, til eksempel computerspillet Sims hvor de indretter huse. Jeg tror, du har helt ret, som voksne skal vi bare lære at, hvor vi ikke voksede op med computer på værelset, er dette altså en realitet idag.
    Jeg vil også mene, at det er vigtigt, at unge/børn, den dag i dag, bruger computere, faktisk næsten hver dag. Efterhånden kan man heller ikke have en skoledag uden at man har brugt en computer, så tror, det er vigtigt, børn lære at bruge en computer inden de starter i skole. Det vil hjælpe dem godt på vej.!
    Tine!

    SvarSlet
  3. Hej Helena

    Jeg vil også lige dykke lidt ned de to fokusord/områder du har valgt.

    Det første du skriver er begrebet "fordomme" - og ganske rigtigt, hvis du læser faglitteratur om børnekultur, er opfattelsen, at voksne bliver bekymrede, hvis de ikke i barndommen i dag genfinder de lege/oplevelser, de selv havde som børn. Dette kan forhindre, at man ser de kvaliteter, der ligger i barndomsperioden idag. - Så et rigtigt godt fokuspunkt!

    Det næste begreb, du tager op er (digitale) kompetencer/færdigheder - og hvilke kompetencer børn få brug for i fremtiden. Det er også et særdeles relevant spørgsmål. Jeg ved ikke, om du forstår engelsk - men man taler om, hvilke "Digital literacies" børn og unge får brug for både nu og i fremtiden - og mange sammenligner manglende kompetencer/færdgheder på det område med f.eks. ikke at kunne skrive og læse. På engelsk vil du kunne finde udtrykket "New media literacies" om begrebet. Der er en meget kendt amerikansk professor, som har arbejdet med begrebet(og hvordan det amerikanske uddannelsessystem skal arbejde med det) for den amerikanske regering (Henry Jenkins). Prøv at se den video, som ligger på hans blog om begerbet: http://henryjenkins.org/2008/11/the_new_media_literacies_an_in.html

    SvarSlet