1:3 Et spørgsmål om menneskesyn
|
Hvilke erfaringer har du med de to
skitserede menneskesyn?
Hvor stammer erfaringerne fra?
Min
erfaring stammer fra min tid i en SFO på et førskoleforløb sidste år.
Jeg
synes det systematiske menneskesyn bør nævnes først. Så det hedder det
systematiske og det mekaniske menneskesyn og ikke det mekaniske og det systematiske
menneskesyn. Dette mener fordi hvis man skal arbejde ud fra den anerkende
pædagogik, så skal problemet løses via samspil og med fokus på relationer. Så
for mig ville det være forkert bare at løse et problem hen over holdet på et
barn. Barnet skal have mulighed for selv at løse problemet.
Min
erfaring med det systematiske menneskesyn er fra SFO´en hvor jeg lod børnene
være med til selv eventuelt at løse et problem eller en konflikt, ved at jeg
selvfølgelig var med til at løse problemet sammen med dem.
Hvis
de så ikke kunne komme til enighed, så greb jeg ind og fandt årsagen til
problemet og løste det for dem.
Jeg
vil altid start med det systematiske menneskesyn først for der er ved det syn
børn lære mest.
|
Hvad kan få pædagogen til at handle ud
fra det mekaniske menneskesyn, selvom vedkommende har det systemiske menneskesyn
som ideal?
Som
nævnt oven for mener jeg altid man skal handle ud fra det systematiske
menneskesyn først.
Jeg
tror når en pædagog handler ud fra det mekaniske menneskesyn selvom
vedkommende har det systematiske menneskesyn som ideal. Så er det fordi
vedkommende på forhånd kan se at det ikke nytter noget at handle ud fra det
systematiske menneskesyn.
Det
kunne fx være Hans og Peter som er oppe at slås og der kan pædagogen på
forhånd se at det ikke nytter noget i den på gældende situation at begynde at
snakke drengene til et samspil. For det er de simpelthen for sure på hinanden
til. Der griber pædagogen bare ind og stopper slåskampen inden de to drenge
kommer til skade. Så kan pædagogen handle ud fra det systematiske menneskesyn
efterfølgende og få en snak med drengene om hvordan problemet kan løses.
|
onsdag den 9. maj 2012
aktivitet 3
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar