mandag den 23. april 2012

Aktivitet 2


1:2 Lyt til konteksten
Iagttag og fortæl om menneskers kommunikation i forskellige sammenhænge, i bussen, på cafeer, på arbejdet og i familien.

1: Episoden jeg vil fortælle nu udspiller sig i en dagligvare butik.

Jeg havde for et stykke tid siden min svigerinde med ud og handle. Hun møder en kollega der hvor vi er ude og handle og de 2 snakker om at kollegaen kan have sko på igen og jeg står der helt uforstående overfor hvorfor hun ikke har kunnet have sko på.   

Her iagttager jeg at min svigerinde og kollegaen er i sammen kontekst og at det er der for jeg ikke forstår sammenhængen i deres samtale. Ikkefor bagefter hvor min svigerinde så fortæller mig at hun har været kommet til skade med sin fod. Først der er jeg i samme kontekst som dem.

2: Et andet eksempel jeg kan komme med er hjemme fra mit eget hjem hvor min svigerfar var på besøg og skulle spise med. Jeg gik ude i køkkenet og lavede mad, og gik ind i stuen hvor de sad og snakkede om biler.
Jeg var ikke helt med hvad de snakkede om før jeg havde stået der et stykke tid. For i det stykke tid jeg havde stået og lyttet til hvad de snakkede om var jeg lide så stille kommet i samme kontekst som dem.

Her er min iagttagelse at jeg ikke vidste hvad de snakker om og derfor ikke var i samme kontekst som dem.

3: Et tredje eksempel jeg kan komme på er en dag i min praktik hvor vi sidder 3 kollegaer og snakker om et episode der på værkstedet vi lige havde set alle 3. I den situation er vi alle sammen i samme kontekst og skal ikke først sættes ind i pågældende situation.

Hvis jeg her bagefter skal gøre iagttagelser af situationen så var det jo som nævnt ovenfor at vi alle havde set situationen det gjorde vi var i samme kontekst.  

Læg mærke til, hvad det betyder, når du kender konteksten,[1] og når du ikke gør det. Hvad sker der, hvordan reagerer du?

Det er helt klart det rareste at kende konteksten. Altså forstå sammenhængen i menneskers kommunikation.

Hvis jeg kender konteksten synes jeg at jeg føler mig mere tryk ved situationen, hvor jeg der i mod synes det er meget ubehageligt ikke at kunne forstå sammenhængen i kommunikationen, altså ikke at være i samme kontekst.

 



[1] En sådan situation kan nogle gange give anledning til den fortællingstype, man kalder brølere (Birkeland, 2004).

2 kommentarer:

  1. Hej Helena

    Fine iagttagelser omkring betydningen af samtalens kontekst :-)

    MVH, Helen

    SvarSlet
  2. Hej Helena

    Det har du da bare styr på, det med konteksten. :O)
    Der opstå mange spørgsmål i ens hoved, hvis man ikke forsår sammenhængen i en samtale, det kan faktisk være nogle ret sjove oplevelser.

    Hilsen Tina

    SvarSlet