1:2 Lyt til konteksten
|
Iagttag
og fortæl om menneskers kommunikation i forskellige sammenhænge, i bussen, på
cafeer, på arbejdet og i familien.
1: Episoden
jeg vil fortælle nu udspiller sig i en dagligvare butik.
Jeg havde for et stykke tid siden min svigerinde med ud og handle. Hun møder
en kollega der hvor vi er ude og handle og de 2 snakker om at kollegaen kan
have sko på igen og jeg står der helt uforstående overfor hvorfor hun ikke
har kunnet have sko på.
Her
iagttager jeg at min svigerinde og kollegaen er i sammen kontekst og at det
er der for jeg ikke forstår sammenhængen i deres samtale. Ikkefor bagefter hvor
min svigerinde så fortæller mig at hun har været kommet til skade med sin
fod. Først der er jeg i samme kontekst som dem.
2:
Et andet eksempel jeg kan komme med er hjemme fra mit eget hjem hvor min
svigerfar var på besøg og skulle spise med. Jeg gik ude i køkkenet og lavede
mad, og gik ind i stuen hvor de sad og snakkede om biler.
Jeg
var ikke helt med hvad de snakkede om før jeg havde stået der et stykke tid.
For i det stykke tid jeg havde stået og lyttet til hvad de snakkede om var
jeg lide så stille kommet i samme kontekst som dem.
Her
er min iagttagelse at jeg ikke vidste hvad de snakker om og derfor ikke var i
samme kontekst som dem.
3:
Et tredje eksempel jeg kan komme på er en dag i min praktik hvor vi sidder 3
kollegaer og snakker om et episode der på værkstedet vi lige havde set alle
3. I den situation er vi alle sammen i samme kontekst og skal ikke først
sættes ind i pågældende situation.
Hvis
jeg her bagefter skal gøre iagttagelser af situationen så var det jo som
nævnt ovenfor at vi alle havde set situationen det gjorde vi var i samme
kontekst.
|
Læg
mærke til, hvad det betyder, når du kender konteksten,[1]
og når du ikke gør det. Hvad sker der, hvordan reagerer du?
Det
er helt klart det rareste at kende konteksten. Altså forstå sammenhængen i
menneskers kommunikation.
Hvis
jeg kender konteksten synes jeg at jeg føler mig mere tryk ved situationen,
hvor jeg der i mod synes det er meget ubehageligt ikke at kunne forstå
sammenhængen i kommunikationen, altså ikke at være i samme kontekst.
|
[1] En
sådan situation kan nogle gange give anledning til den fortællingstype, man
kalder brølere (Birkeland, 2004).
Hej Helena
SvarSletFine iagttagelser omkring betydningen af samtalens kontekst :-)
MVH, Helen
Hej Helena
SvarSletDet har du da bare styr på, det med konteksten. :O)
Der opstå mange spørgsmål i ens hoved, hvis man ikke forsår sammenhængen i en samtale, det kan faktisk være nogle ret sjove oplevelser.
Hilsen Tina