mandag den 23. april 2012

Aktivitet 1


1:1 Sæt fokus på kommunikationen i dine omgivelser
Iagttag og fortæl om situationer, hvor kommunikationen lykkes godt, dvs. positivt skaber en god stemning, en (overraskende) vending i en positiv retning, ny forståelse eller fællesskab.

Jeg har ikke helt kunne komme på en situation men i weekenden oplevede jeg er situation som jeg nu vil fortælle om:

Min søn, datter og jeg var til øko-dag i søndags. Jeg havde min datter med i klapvogn mens min søn bare gik ved siden af klapvognen. Min søn på 4 år var ret ivrig for at skulle se alle disse køer. Han skyndt sig hen til den nærmeste stald hvor der gik nogle køer. Her gik han så hurtigt ind at køerne blev bange. Jeg gik stille og roligt hen til min søn og fik en snak med ham om at han ikke måtte gå for stærkt inde i staldene. Jeg viste han så hvad forskel det gjorde ved at langsomt. Først gik jeg hurtigt inde i stalden og bagefter langsomt. Der efter sagde han til mig at jeg skulle gå langsomt for ellers blev køerne bange for mig. Ud fra dette vil jeg mene at min søn fik en ny forståelse af hvordan man opføre sig og forholde sig i nærheden af dyr der ikke er vant til en.   

Reflekter over, hvad der sker her.

Ved at jeg viste han hvad der skete når jeg gik hurtigt og langsomt inde i stalden, der så han med sine enge øjne hvad der skete og fik derfor en større forståelse en hvis jeg bare havde fortalt ham det.

Iagttag og fortæl omvendt om situationer, hvor kommunikationen mislykkes eller afbrydes.

Jeg vil her tage endnu en episode fra øko-dag i søndags. Jeg er ved at fortælle min søn at vi snart skulle gå derned hvor køerne skulle lukkes ud. Og at vi skulle se ”dem danse”, som man kalder det fordi de jo ikke har været ude siden november. Midt i det afbryder han mig og siger se derovre står Mikkel oppe fra min børnehave. Og han løber over for at sige hej.

Hvad skaber disse situationer?

Denne situation hvor kommunikationen blev afbrudt var dels pga. ”støj” men alle disse mennesker. Så min søn havde travlt men alt muligt andet. Og han havde tidligere fortalt at håbede at han så nogle vi kende.






[1] Der kan her være tale om den type praksisfortælling, man kalder vendepunktfortællingen (Birkeland, 2004).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar