Aktivitet 2
Arbejde med livshistorie og din målgruppe
Arbejde med livshistorie og din målgruppe
Dette klip har inspireret mig meget: http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Paedagogik_Psykologi/B%C3%B8rns_livshistorier.htm.
Min målgruppe skal være børn i SFO. Her vil jeg lave et forløb hvor jeg vil
bruge følgende skabeloner:
Denne
skabelon må kunne bruges hvis man omformulere spørgsmålene lidt: http://www.herning.dk/~/media/Dokumenter/Borger/Aeldre%20og%20handicappede/Demens/Livshistoriemappe/Livshistorie%20mappe.ashx.
Denne
skabelon fra servicestyrelsen http://www.servicestyrelsen.dk/handicap/gammelt/metoder-og-redskaber/livshistorie
vil også kunne bruges hvis den bliver kombineret med den anden ovenfor.
Det er svært
at finde noget på internettet o livshistorie med SFO børn.
Jeg har
fundet denne hjemmeside som jeg tænker, kan bruges som inspiration. http://www.gladsaxeskole.dk/Infoweb/Indhold/159003/Informationer/Pjece%20-%20Overgangen%20fra%20daginstitution%20til%20SFO%20og%20skole.pdf.
Her laver barnet lave 4 pædagogiske aktiviteter.
1) En samarbejdsaftale
2) Udviklingsskem
3) En ”her er jeg” kuffert
4) En ”her er vi” skattekiste
3) En ”her er
jeg” kuffert skal indeholde tegninger af familien, en tegning af ”min drøm om
skolen”. En foto/tekst planche ”barnets kompetenceprofil” som skal beskrive
barnets stærke sider. Det skal også være et målebånd, som viser barnets højde
lige før skolestart. Barnet skal have kufferten med sig i SFO, 0. klasse og
videre i 1.klasse. http://www.gladsaxeskole.dk/Infoweb/Indhold/159003/Informationer/Pjece%20-%20Overgangen%20fra%20daginstitution%20til%20SFO%20og%20skole.pdf
Det er ”her
er jeg ” kufferten jeg vil arbejde med. Det bliver lige som barnets bog.
Denne
hjemmeside http://www.bornebakkehus.dk/9795/ arbejder med ”overgang
– Den røde tråd i barnets liv”. Det er da bestemt relevant at se på om der er
en rød tråd i barnets liv. Det at lave en ”min bog”, synes jeg er rigtigt relevant.
Her kan barnet når det bliver ældre følge sit liv gennem dagpleje/vuggestue –
børnehave – skole/SFO.
Pædagogen skal have følgende kompetencer: Viden om livshistorie,
være lyttende og slippe kontrollen og lade barnet styre dets egen livshistorie.
Pædagogen skal nemlig kun være støttende og lyttende. Eller bliver det ikke
barnets egen livshistorie.
Det er godt for min målgruppe, altså Børn der går i SFO, at
arbejde med livshistorie fordi de bliver bevidste om hvem de er. En god grund til det er for at udvikle børns
kulturelle livsskript. Barnet skal have en forståelse for hvordan det ideelle
liv forløber sig i vores kultur. Det vil sige at barnet skal have kendskab til
at man gør nogle ting i en speciel alder. Fx skal barnet vide at når man ikke
kan arbejde mere går man på pension og lignende til som vi voksne bare ved (http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Paedagogik_Psykologi/B%C3%B8rns_livshistorier.htm).
En
problemformulering kunne lyde sådan: Hvordan kan vi som pædagoger støtte SFO
barnet med at få lavet en livshistorie?
Børnene skal have billeder med hjemme fra. Disse
billeder skal bruges i livshistorieværkstedet i SFO`en. Her skal børnenes
billeder, tegninger og tekst forvandle sig til livshistoriekunst.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar