torsdag den 13. juni 2013

modul 4 Aktivitet 2+3

Aktivitet 2
Arbejde med livshistorie og din målgruppe


Min målgruppe skal være børn i SFO. Her vil jeg lave et forløb hvor jeg vil bruge følgende skabeloner:
Denne skabelon fra servicestyrelsen http://www.servicestyrelsen.dk/handicap/gammelt/metoder-og-redskaber/livshistorie vil også kunne bruges hvis den bliver kombineret med den anden ovenfor.
Det er svært at finde noget på internettet o livshistorie med SFO børn.

Her laver barnet lave 4 pædagogiske aktiviteter.
1)  En samarbejdsaftale
2) Udviklingsskem
3) En ”her er jeg” kuffert 
4) En ”her er vi” skattekiste

3) En ”her er jeg” kuffert skal indeholde tegninger af familien, en tegning af ”min drøm om skolen”. En foto/tekst planche ”barnets kompetenceprofil” som skal beskrive barnets stærke sider. Det skal også være et målebånd, som viser barnets højde lige før skolestart. Barnet skal have kufferten med sig i SFO, 0. klasse og videre i 1.klasse. http://www.gladsaxeskole.dk/Infoweb/Indhold/159003/Informationer/Pjece%20-%20Overgangen%20fra%20daginstitution%20til%20SFO%20og%20skole.pdf
Det er ”her er jeg ” kufferten jeg vil arbejde med. Det bliver lige som barnets bog.
Denne hjemmeside http://www.bornebakkehus.dk/9795/ arbejder med ”overgang – Den røde tråd i barnets liv”. Det er da bestemt relevant at se på om der er en rød tråd i barnets liv. Det at lave en ”min bog”, synes jeg er rigtigt relevant. Her kan barnet når det bliver ældre følge sit liv gennem dagpleje/vuggestue – børnehave – skole/SFO.

Pædagogen skal have følgende kompetencer: Viden om livshistorie, være lyttende og slippe kontrollen og lade barnet styre dets egen livshistorie. Pædagogen skal nemlig kun være støttende og lyttende. Eller bliver det ikke barnets egen livshistorie.
Det er godt for min målgruppe, altså Børn der går i SFO, at arbejde med livshistorie fordi de bliver bevidste om hvem de er.  En god grund til det er for at udvikle børns kulturelle livsskript. Barnet skal have en forståelse for hvordan det ideelle liv forløber sig i vores kultur. Det vil sige at barnet skal have kendskab til at man gør nogle ting i en speciel alder. Fx skal barnet vide at når man ikke kan arbejde mere går man på pension og lignende til som vi voksne bare ved (http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Paedagogik_Psykologi/B%C3%B8rns_livshistorier.htm).

En problemformulering kunne lyde sådan: Hvordan kan vi som pædagoger støtte SFO barnet med at få lavet en livshistorie?

Børnene skal have billeder med hjemme fra. Disse billeder skal bruges i livshistorieværkstedet i SFO`en. Her skal børnenes billeder, tegninger og tekst forvandle sig til livshistoriekunst. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar