torsdag den 13. juni 2013

Modul 4 aktivitet 1


Modul 4 Livshistorie, Livsfortælling
Aktivitet 1
Undersøgelse af livshistoriearbejde i et pædagogisk sammenhæng.

Undersøgelse om børns livshistorie
I nedenstående link fortælles der om livsskript, her har man lavet en undersøgelse om hvorfor børn ikke han fortælle deres livshistorie før de bliver en vis alder.
Tryk på linket, for at hør og se Annette Bohn fra Aarhus Universitet fortælle om undersøgelsen: http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Paedagogik_Psykologi/B%C3%B8rns_livshistorier.htm. Klippet varer 17:19 min.

Livshistorie som hjælper
Linket nedenfor drejer sig om at de biologiske forældre kunne gøre noget godt for barnet ed at lave en barnets-bog med billeder af barnets oprindelige rødder. Altså hvor kommer barnet egentlig fra. Så har man noget man kan tage fra som plejeforældre og snakke med barnet om. Fx hvorfor barnet er som det er? Denne bog kan gøre det lettere for plejefamilien og snakke med barnet om dets rødder.
Klik på dette link:

Viden om livshistorie som metode
På dette link af servicestyrelsen nedenfor kan du få mere at vide om livshistorie som metode: http://www.servicestyrelsen.dk/handicap/gammelt/metoder-og-redskaber/livshistorie.
Ud fra livshistorie som metode kan man finde frem til borgens ønsker og præferencer. Denne metode er særdeles velegnet til udviklingshæmmede. På dette link finder man en skabelon til arbejder med livshistorie.

Livshistorie mappe
Endnu et link til livehistorie. Her kan man sammen med borgeren udfylde konkrete spørgsmål og på den måde komme tættere på en enkelt borgers livshistorie. Her er linket så: http://www.herning.dk/~/media/Dokumenter/Borger/Aeldre%20og%20handicappede/Demens/Livshistoriemappe/Livshistorie%20mappe.ashx.

Rødbo arbejder med livshistorie og kobler det sammen med reminiscens
I min søgen på nettet efter institutioner der arbejder med livshistorier er jeg stødt på denne institution: Rødbo (http://www.ballerup.dk/roedbo) er en institution for mennesker med senhjerneskader. Der er 40 beboere på institutionen Rødbo i Ballerup. De er fordelt på 4 huse med 10 i hvert. Beboerne er aldersmæssigt fra 20´erne til 60´erne. Det var derfor en udfordring at undersøge hvordan reminiscens og livskvalitet kan indgå i en institutions hverdag, hvor der er så stor alders spredning (http://www.reminiscens.dk/uploads/File/At_tage_livshistorie_alvorlig_web.pdf). Reminiscensmetoden er en metode, hvor man vækker erindringer gennem genkendelse af forskellige genstande. Disse genstande kan være ting fra fortiden så som musik, billeder, farver eller dufte. Metoden bruges til der i større eller mindre omfang har mistet evnen til at huske hændelser og koble begivenhederne til hinanden (http://www.servicestyrelsen.dk/aeldre/demens/metoder-og-redskaber/reminiscensmetoden). Ordet reminiscens betyder mindelse, altså en genklang (http://www.denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Sprog/Fremmedord/r-rg/reminiscens). Rødbo gør det at de finder fortiden frem og gør den synlig. De gør den synlig ved at finde gamle møbler frem, samt Madan blå køkkenting i køkkenet. De har også lavet et historisk hjørne, her har de hængt gamle som nye film plakater. Det de altså er ude efter er at beboerne ser ting de genkender og derved vækker minder og en erindring. Disse erindringer snakker beboeren så om med sine pårørende og personalet (http://www.reminiscens.dk/uploads/File/At_tage_livshistorie_alvorlig_web.pdf).  Jeg mener det at, personalet på Rødbo og de pårørende, kender til beboerens fortid gør det lettere at tale med beboeren. Og får derved letter en dialog i gang om deres fortid og om deres dagligdag, så de ikke bare går rundt selv og bliver ensomme.


Den nyerhvervede viden om livshistorie, og som hvordan man kan bruge livshistorie som metode. Synes jeg er rigtig spændende. Jeg tanker også at de mange skabeloner også må kunne bruges på normalområdet. Her tænker jeg at man vil kunne lave et slags stamtræ med børnene i børnehaven. Måske som et forløb for en gruppe førskolebørn. Hvor de kunne få lavet en livshistorie sammen med stamtræet. Og udfylde de skabeloner der findes til livshistorie. Det kunne også være i SFO´en at samme forløb blev lavet. Det kunne også ære spændende at lave med en 6 klasse.     

Ingen kommentarer:

Send en kommentar