Modul 4 Livshistorie, Livsfortælling
Undersøgelse af livshistoriearbejde i
et pædagogisk sammenhæng.
Undersøgelse om børns livshistorie
I
nedenstående link fortælles der om livsskript, her har man lavet en
undersøgelse om hvorfor børn ikke han fortælle deres livshistorie før de bliver
en vis alder.
Tryk på
linket, for at hør og se Annette Bohn fra Aarhus Universitet fortælle om
undersøgelsen: http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Paedagogik_Psykologi/B%C3%B8rns_livshistorier.htm.
Klippet varer 17:19 min.
Livshistorie som hjælper
Linket
nedenfor drejer sig om at de biologiske forældre kunne gøre noget godt for
barnet ed at lave en barnets-bog med billeder af barnets oprindelige rødder.
Altså hvor kommer barnet egentlig fra. Så har man noget man kan tage fra som
plejeforældre og snakke med barnet om. Fx hvorfor barnet er som det er? Denne
bog kan gøre det lettere for plejefamilien og snakke med barnet om dets rødder.
Klik på
dette link:
Viden om livshistorie som metode
På dette
link af servicestyrelsen nedenfor kan du få mere at vide om livshistorie som
metode: http://www.servicestyrelsen.dk/handicap/gammelt/metoder-og-redskaber/livshistorie.
Ud fra
livshistorie som metode kan man finde frem til borgens ønsker og præferencer.
Denne metode er særdeles velegnet til udviklingshæmmede. På dette link finder man
en skabelon til arbejder med livshistorie.
Livshistorie mappe
Endnu et
link til livehistorie. Her kan man sammen med borgeren udfylde konkrete
spørgsmål og på den måde komme tættere på en enkelt borgers livshistorie. Her
er linket så: http://www.herning.dk/~/media/Dokumenter/Borger/Aeldre%20og%20handicappede/Demens/Livshistoriemappe/Livshistorie%20mappe.ashx.
Rødbo arbejder med livshistorie og
kobler det sammen med reminiscens
I min søgen
på nettet efter institutioner der arbejder med livshistorier er jeg stødt på
denne institution: Rødbo (http://www.ballerup.dk/roedbo)
er en institution for mennesker med senhjerneskader. Der er 40 beboere på
institutionen Rødbo i Ballerup. De er fordelt på 4 huse med 10 i hvert.
Beboerne er aldersmæssigt fra 20´erne til 60´erne. Det var derfor en udfordring
at undersøge hvordan reminiscens og livskvalitet kan indgå i en institutions
hverdag, hvor der er så stor alders spredning (http://www.reminiscens.dk/uploads/File/At_tage_livshistorie_alvorlig_web.pdf).
Reminiscensmetoden er en metode, hvor man vækker erindringer gennem genkendelse
af forskellige genstande. Disse genstande kan være ting fra fortiden så som
musik, billeder, farver eller dufte. Metoden bruges til der i større eller
mindre omfang har mistet evnen til at huske hændelser og koble begivenhederne
til hinanden (http://www.servicestyrelsen.dk/aeldre/demens/metoder-og-redskaber/reminiscensmetoden).
Ordet reminiscens betyder mindelse, altså en genklang (http://www.denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Sprog/Fremmedord/r-rg/reminiscens).
Rødbo gør det at de finder fortiden frem og gør den synlig. De gør den synlig
ved at finde gamle møbler frem, samt Madan blå køkkenting i køkkenet. De har
også lavet et historisk hjørne, her har de hængt gamle som nye film plakater.
Det de altså er ude efter er at beboerne ser ting de genkender og derved vækker
minder og en erindring. Disse erindringer snakker beboeren så om med sine pårørende
og personalet (http://www.reminiscens.dk/uploads/File/At_tage_livshistorie_alvorlig_web.pdf).
Jeg mener det at, personalet på Rødbo og
de pårørende, kender til beboerens fortid gør det lettere at tale med beboeren.
Og får derved letter en dialog i gang om deres fortid og om deres dagligdag, så
de ikke bare går rundt selv og bliver ensomme.
Den
nyerhvervede viden om livshistorie, og som hvordan man kan bruge livshistorie
som metode. Synes jeg er rigtig spændende. Jeg tanker også at de mange
skabeloner også må kunne bruges på normalområdet. Her tænker jeg at man vil
kunne lave et slags stamtræ med børnene i børnehaven. Måske som et forløb for
en gruppe førskolebørn. Hvor de kunne få lavet en livshistorie sammen med
stamtræet. Og udfylde de skabeloner der findes til livshistorie. Det kunne også
være i SFO´en at samme forløb blev lavet. Det kunne også ære spændende at lave
med en 6 klasse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar