torsdag den 23. maj 2013

modul 1 Litteraturpædagogik - fortællemetoder i praksis


Dialogisk oplæsning

Hvad er dialogisk oplæsning?

For at finde ud af det vil jeg gøre brug af følgende bog: ”At læse med børn – dialogisk oplæsning i dagtilbud” af Mette Nygaard Jensen.

Dialogisk oplæsning er en metode til oplæsning, hvor børnene er aktive med fortællere af historien og på den måde inddrages. Det er en amerikansk forskergruppe der har udviklet metoden. Den er første gang beskrevet i Whitehurst et al. (1988). I dialogiske oplæsning er det et vigtigt princip at spørgsmål og feedback tilpasses det enkelte barn. På den måde støttes barnet i sin nærmeste udviklingszone.

Så er spørgsmålet hvordan får man det til at lykkes.

Hvordan?

Både voksne og børn skal kende historien på forhånd, for at have en god dialog omkring en billedbog. For at lære bogens indhold at kende må en bog læses op mindst én gang, gerne flere gange først uden for mange afbrydelser undervejs. Børnene kan inddrages mere og mere som aktive fortællere de næste par bogen læses. Dialogisk oplæsning kan med fordel bruges i børnehaverne og også af forældrene der hjemme. Når man læser med flere børn på engang skal man være opmærksom på at alle børn kommer til orde. Og at børnene er i samme aldre så de får lige stort udbytte af det.

Det kræver lidt forberedelse at opnå god dialogisk oplæsning.

Nemlig følgende:

  • Hvilke børn vil man læse med.
  • Hvilken bog vil passe til dem angående sprog og indhold.
  • Så skal man selv læse bogen, det er nemlig nemmere at læse op og stillede rigtige spørgsmål.
  • På forhånd kan det være en god ide at have tænkt igennem hvilke spørgsmål, man kan stille til historien før, under og efter oplæsningen.

Spørgsmålsteknikker

Spørgsmål før oplæsningen.

  • Introducere bogen for børnene inden bogen læses første gang.
  • Kig på forsiden, tal om hvad bogen hedder.
  • Forsidebilledet hvad er der på det?
  • Lad også børnene prøve t gætte hvad bogen handler om. (Børn lytter ofte mere opmærksomt til historien hvis de har gjort sig overvejelser om hvad bogen handler om.
  • Kig og læs evt. på bagsiden også for at høre hvad historien handler om.
Spørgsmål undervejs i oplæsningen
  • Undervejs i oplæsningen kan man stille hv-ord, så som: hvad, hvem, hvordan og hvorfor.
  • Fx Hvad skete der så? Hvem er det, der kommer der? Hvordan ser munkene ud? Eller Hvorfor ser den sådan ud?

Spørgsmål efter oplæsningen

  • Efter oplæsningen af bogen kan der stilles genkaldelsesspørgsmål, også kaldt huske-spørgsmål. Her er det vigtigt at stille åbne spørgsmål (hv-ord). Hvis børnene ikke kan huske svaret slå blot op i bogen og find det der.
  • Man kan også stille spørgsmål til børnene, der giver dem mulighed for at relatere bogens indhold til deres egen verden.
Her var så en kort gennemgang af hvad dialogisk oplæsning er.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar